14 juni 2019

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enmansföretags räkning, för att prova på att isolera rör. Iförd hans lite för långa avlagda blåställ.

Preliminärt skulle jag hjälpa till i 3 veckor. Men det blev 14 år. Ett fritt jobb som jag uppskattade mycket.

Därefter hoppade jag på Högskolan och läste in en dataingenjörsexamen. Sedan har det mest blivit datajobb.

Sånär som på ett återfall när IT-bubblan brast. Hann jobba 5 år som systemutvecklare innan dess. År 2004-2006 var jag dock tillbaka på byggena med mitt blåställ. Under den tiden kändes mina Högskolestudier lite onödiga. 

När jag sedan återkom som systemutvecklare, så känns mina kunskaper inom rörisolering som något jag inte har användning för längre. Men blir abstinensen för stor har jag alltid Faceboook--gruppen "Isolerare utan gränser".

Det är skillnad idag vilken inblick man kan få i andras jobb när isolerarna fotar, filmar och har vänligheten att lägga upp det i gruppen. 

Det var samma datum jag började jobba, men för 37 år sedan, 14 juni 1982. Jag var lite mer än 17 och ett halvt år gammal då.

Jag var också 37 år den dagen jag blev pappa för första gången. Detta innebär att min son är lite mer än 17 och ett halvt år gammal idag. De hade avslutning igår. Men p.g.a. att jag gick ett tvåårigt gymnasium och hans är på 3 år så börjar han inte att jobba idag, utan har ett år kvar.

Han läser till plåtslagare. Det är spännande att prata "byggen" med sonen. Ger mycket flashbacks för mig. Och eftersom plåtarbeten ibland ingick i en isolerares vardag, en del synonymer.

Hoppas hans yrkesliv blir lika långt och spännande som mitt. Och kanske en dag kan han berätta om sin långa yrkesbana för sina barn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...