06 november 2005

Lina är född


I fredags den 4 november föddes vår lilla dotter Lina, Antons lillasyster.

Redan på fredagsmorgonen klockan 5 så kände kerstin att slemproppen lossande. Hon ringde förlossningen, men de sa att det kunde trots detta ta 2 veckor ännu. Hon beslutade sig därför att jobba sin sista dag innan hon skulle gå på mammaledigt.

Men vid 11.00 startade värkarna för henne. Så istället för den planerade IKEA-resan med sina arbetskamrater så blev hon hemskjutsad.

Hon ringde mig på jobbet klockan 11.30 men jag var i en så bullrig fakrikslokal att jag inte hörde detta, utan hon lämnade ett meddelande på svararen istället. Först 50 minuter senare ringde hon igen och då hörde jag henne. Hon berättade att nu var det 3 minuter mellan värkarna.

Det blev en snabb hemfärd för mig. Jag var ju i Norrköping då och hade över 5 mil hem. jag var hemma nästan exakt klockan 13.00. Då var Kerstin omtöcknad av smärta och vi irrade runt och försökte packa den där väskan som aldrig blivit packad innan. Sedan hade jag full sjå att få ut henne till bilen. varje gång hon rörde sig fick hon nya värkar.

Bilfärden till sjukhuset gick i rask takt och Kerstin kämpade med tre värkar på vägen dit. Väl framme vid förlossningen skjutsade de snabbt in Kerstin med en rullstol. Jag frågade om jag skulle parkera bilen bättre än mitt framför deras entré men de sa att det fanns det inte tid för.

Vi var innanför sjukhusväggarna klockan 13.39 enligt journalen och klockan 14.15 Lina redan ute, på bara 35 minuter alltså. Nån annan bedövning än lustgasen var det alldeles för sent för.

Hon vägde 3870 gram och var 51 centimter lång.

Anton var fortfarande på dagis när vi var klara men mormor ryckte in och tog hem honom till sig. Där fick han också övernatta.

Vi stannde kvar över natt men dagen efter klockan 10.45 så var vi redan på hemväg. Så numera är vi fyra personer i vår familj.

6 kommentarer:

  1. Välkommen till världen lilla Lina =)

    SvaraRadera
  2. Välkommen till världen lilla Lina och Grattis mamma, pappa och storebror.

    Simma lugnt nu den första tiden och sniffa bebis så mkt ni kan.....lukten försvinner ju så fort :-) Glöm bara inte bort storebror i allt det nya.

    SvaraRadera
  3. Jättegrattis, Lasse! Naturligtvis ett lika stort grattis till Kerstin, som verkar ha fått göra ett stort jobb alldeles själv. Du ser nu va, att din oro för att kärleken inte skulle räcka till var helt obefogad? Har du inte fått känslan än kommer den som ett bombnedslag vilken minut som helst!
    GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!!

    SvaraRadera
  4. Stort GRATTIS till hela familjen!
    /Stålis

    SvaraRadera
  5. Hej Lasse!!
    Ett jättestort grattis till er allihopa!!
    En underbar liten tös ser det ut att vara...kusinerna hälsar och pussar!! //Pernilla

    SvaraRadera

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...