14 januari 1998

Liten dagbok över mitt datorköp på Lap Power

Måndagen den 4 augusti 1997

Jag hade hittat en annons om ett riktigt bra datorköp på Lap Power i Linköping. En Pentium 166 MMX med modem, skrivare och scanner för bara 13.997 kronor. Jag ringde dit och bad att få köpa en. Det visade sig att de inte hade någon hemma men skulle få hem i slutet av veckan. Detta var helt okej eftersom jag jobbade alla vardagar i Stockholm och ändå inte skulle vara hemma förrän den dagen.

Fredagen den 8 augusti 1997

Jag kliver in på Lap Power i Linköping och inhandlar alla grejorna. Kostnaden blir märkligt nog 13.998 kronor, en krona mer än i annonsen men det är ju inte mycket att bråka om. Det blev en stor hög med kartonger så jag blev tvungen att ta taxi hem till Skäggetorp för att få med mig allt. Det kostade 73 kronor men var även det helt okej eftersom det ju var en engångskostnad.

I två timmars tid står jag sedan ivrigt och plockar upp kartonger och kopplar sladdar samt bläddrar i anslutningsmanualer. Klockan 18.10 är allt klart och jag slår för första gången på datorn. Den svarar att den inte kan hitta någon hårddisk och vägrar att starta!! Lap Power har då stängt för 10 minuter sedan och har inte öppet på lördagar.

Måndagen den 11 augusti 1997

Jag ringer upp Lap Power från Stockholm eftersom jag återvänt dit med morgontåget för en ny arbetsvecka. De svarar att jag bör lämna in den hos dem.

Tisdagen den 12 augusti 1997

Efter flera telefonsamtal har jag lyckats engagera två av mina kamrater i Linköping. En som har nyckel till min lägenhet och en annan som kan ställa upp med bil för att transportera datorn. Min bilburna vän får då åka sträckan Malmslätt – Gottfridsberg – Skäggetorp - Malmslättsvägen (Lap Power) - Malmslätt för att fullfölja uppgiften. Detta är ca 20 km och med dagens bensinpris kostar det honom ca 18 kronor.

Fredagen den 15 augusti 1997

Jag har hela veckan ringt Lap Power för att få veta om datorn är klar. Men sent på fredagskvällen kommer domen. De har inte lyckats få fram en ny hårddisk ännu och jag får vänta ytterligare en vecka.

Onsdagen den 20 augusti 1997

När jag ringer Lap Power denna dag får jag veta att en ny hårddisk är på plats och Windows 95 håller som bäst på att installeras. De behöver dock mitt lisensnummer för att göra detta. Jag inser att jag kommer att komma hem ganska sent fredag kväll och då hinner de inte installera den innan detta veckoslut heller. Jag får då ringa upp min kamrat i Gottfridsberg som fortfarande har min lägenhetsnyckel och han får medelst cykel avverka 4 km för att ta sig hem till mig och leta upp numret. Han ringer in det och trampar sedan hem samma sträcka.

Fredagen den 22 augusti 1997

Jag ringer upp Lap Power när jag kommer hem och får veta att datorn nu är lagad. Jag får därefter ägna strax över en timma för att ta mig dit med två bussar och likaledes två bussar hem. Biljettpris denna gång 13 kronor! Något fånig kände jag mig med en oinpackad dator i famnen, men jag hade inte så stort val.

Efter detta följer tre lyckliga dagar när jag installerar skrivare, scanner och modem. Ibland fastnar hårddisken lite omotiverat och jag får starta om datorn men den fungerar i alla fall.

Lördagen 30 augusti 1997

Jag kommer åter hem till min lägenhet efter att på nytt tillbringat en vecka i Stockholm, den här gången den sista. Hemresan därifrån tar en avstickare till mina föräldrar för att jag ska kunna gå på en kräftskiva där. Jag är åter 18.30 denna kväll och tänker ägna kvällen åt att installera Internet för att börja åtnjuta de tre månaderna gratis. Det har liksom inte varit någon ide att göra det innan jag avslutat mitt sommarjobb i Stockholm. Först nu är jag ju hemma varje kväll och kan utnyttja min gratistid. Jag följer anvisningarna och installeringen börjar. Efter en kort stund meddelas på skärmen att datorn kommer att stänga av sig för att sedan starta upp på nytt då installeringen kommer att fortsätta. Den stänger av sig som den ska men när den ska starta på nytt kan den plötsligt inte läsa från hårddisken!

Måndagen den 1 september 1997

Jag får engagera en tredje kamrat som kommer åkande med sin bil och tillsammans tar vi oss till Lap Power. Han avverkar sträckan Vasastan – Skäggetorp – Malmslättsvägen – Skäggetorp - Vasastan. Ca 16 km och 14 kronor i bensin. Jag är numera ganska upprörd och kräver att få en ny dator. Detta nekas jag och istället lovar reparatören att titta på den och ber mig höra av mig imorgon. För honom berättar jag hur hårddisken reagerar. Det går att läsa filnamnen med ”dir” - kommandot men sedan kan inga filer läsas in.

Tisdagen den 2 september 1997

Denna eftermiddag ringer jag reparatören som meddelar mig att datorn uppför sig konstigt. Man kan läsa filnamnen med ”dir” men inte läsa in filerna. Detta var just ingen nyhet för mig. Han kommer nu att ringa till Stockholm för support och ber mig återkomma dagen därpå.

Torsdagen den 4 september 1997

Under en rast på universitetet tar jag min cykel bort till Lap Power och kollar om datorn är klar. Jag får dock fortfarande samma svar; han ska ringa Stockholm för support och har ännu inte tittat på den sedan jag pratade med honom sist. Detta trots att jag väntade två dagar innan jag hörde av mig på nytt.

Fredagen den 5 september 1997

Det är idag fyra veckor sedan jag köpte min dator men har fortfarande ingen hemma. Datoraffären har däremot ringt mig under dagen talar min nummerpresentatör om. Jag ringer upp dem klockan 16.20 och får veta att reparatören är ute på installationsjobb. De ger mig dock ett mobiltelefonnummer dit. Jag får tag i honom och han meddelar att han nu håller på att installera Windows 95 på nytt. Och nu behöver han mitt lisensnummer en gång till. Han får det och jag försöker driva på honom att bli klar denna kväll så jag slipper vara utan dator ytterligare en helg. Han svarar att i så fall måste han jobba över och kommer då att ringa upp mig om han gjort det. Detta gör han förstås aldrig...

3 kommentarer:

  1. Tur att Lap Power konkursade. Många blev blåsta på den tiden:/

    SvaraRadera
  2. Sigge Fabiansson27 juli 2009 kl. 14:17

    Min käre far köpte en lap power-dator runt år -99, då jag var 9 nyss fyllda. Det köpet gick helt utmärkt på alla sett och vis. Det var idag, när jag läste om företaget av nostalgiska skäl, som jag fick veta att det var riktigt, riktigt dåligt. Märkligt vad lite man vet som barn.

    SvaraRadera
  3. Det var lite blandade skurar ifrån Lap Power. När det funkade så gick det väl an...

    Och även om man var för liten för att inse det då, men vad gör det om datorn var lite risig när hon var så snygg =)
    http://farm4.static.flickr.com/3050/2713360366_cb2aa5fae2.jpg

    SvaraRadera

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...