14 mars 2006

Jag har blivit gammal

Flera tecken har nu börjat visa sig som indikerar att jag faktiskt är de 41 år gammal som det står i passet.

Luggen har tunnat ut till ett tunt flor som jag numera ber frisören att klippa så lite av som möjligt varje gång jag klipper mig. Ja, den började ju tunnas ut redan när jag var 21 men nu är den så tunn, speciellt uppifrån sett, att jag inte längre törs bocka mig artigt när jag hälsar på någon för att undvika att visa upp min hårbotten.

Nästa tecken på ålder är att jag vissa morgnar har svårt att få ihop bokstäverna i morgontidningen. Nån har utrustat mig med på tok för korta armar för att få ut nåt av den mindre texten.

Mycket hopplöst är det att läsa innehållsförteckning på matvaror. Och allra värst är faktarutorna i reklambladet från Elgiganten. Vem har hittat på att fylla bakgrunden bakom texten med en molning himmel??

Jag har nu vidtagit åtgärder mot detta. På Rusta inhandlade jag ett par läsglasögon för det ringa priset av 15 kronor. När vi kom hem frågade sambon vilken styrka jag tog på glasen, men det hade jag inte ens noterat att det skulle finnas olika, jag bara tog ett par.

Med dessa enkla verktyg kan jag nu läsa alla små texter igen. Och jag har till och med upptäckt att den utsmyckade ringen runt min armbandklocka inte är ett mönster utan text, som givit mitt ur flera nya användbara funktioner.

Så nu slipper jag göra som min forna arbetskamrat gjorde i samma sitation. Han sade helt enkelt upp morgontidningen och läste den på nätet, för där kan man öka textstorleken hur mycket man vill.


******

Anton då, har han sagt nåt klokt på sista tiden. Jodå, massor. Men detta är vad jag drar mig till minnes just nu.

Anton och jag satt en lördag i en snöig lekpark. Anton gungade på ena däckgungan. Jag satte mig på den andra. Anton protesterade över detta och sa att gungan var bara för barn.
-"Men jag är ju ett barn", försökte jag med. "Jag är 4 och ett halvt precis som du".
Svaret kom kort och bestämt:
-"Du är 41, Lasse"

Tror att nån snappat upp mammas ord.

1 kommentar:

  1. Det är inte alltid så lätt att acceptera att man inte är tonåring längre. Vänta bara tills minnet börjar svika.

    SvaraRadera

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...