06 mars 2009

Jag är ett listfreak

Allt jag ska göra mitt liv blir gjorda efter kom-ihåg-listor. Det är mitt sätt att få allt gjort. Det har jag gemensamt med min syster. Vi gör listor på allt.

För mig är det otänkbart att ta det sista – eller nära nog sista – av något i köket utan att skriva upp det på inköpslistan.

När jag hade mitt egna företag för ett par år sedan haglade sakerna att göra in. Jag stod ofta i ett hål i gatan och fick där tid att fundera på vad jag skulle göra när jag kom hem, för firmans räkning och privat. Det var svårt att ha med sig en kom-ihåg-lista i hålet så det löste jag med att jag talade in allt jag kom på i mobilens diktafon.

Vissa dagar laddade jag ur alla meddelanden och skrev ner dem i ett kollegieblock. En sida tog slut... två sidor tog slut.. till sist var listan 3 sidor lång. Den längden gjorde att man blev alldeles apatisk. Man orkade inte börja för det var ändå så mycket kvar.

För att råda bot på detta så skrev jag upp de akuta sakerna jag behövde göra omgående på en lös lapp. Den listan hamnade på ca 25 punkter. Vilket återigen kändes övermäktigt. Till slut skrev jag ner tre saker på en postit-lapp och gjorde dessa innan jag kastade lappen och tog tre nya. Detta fungerade bättre.

Idag är inte listan på saker att göra lika lång. Eller jo, det kanske den är. Mobilen rycker fortfarande in emellanåt och tar emot ett meddelande. På min att-göra-lista finns den stående punkten ”Lyssna av mobilen”.

Jag har hittat den perfekta hemsidan också för sådana som mig:

http://www.rememberthemilk.com/

Där kan man göra ett valfritt antal listor för olika saker. Jag har nio! Alla blogginlägg jag kommer på att skriva om åker in här. Denna blogg kom till genom att jag plockade ut detta ämne från listan.

Man kan logga in från valfri dator och kolla listan. En gratis gadget gör att jag alltid har akuta saker synliga när jag går in på Google. Och kan addera nya därifrån. Bra låtar jag hör på radion hackas in direkt där när jag jobbar.

Man kan sätta upp ett datum när det ska göras och få epost om det. Det går också att eposta in en lista på saker att göra till en speciell e-postadress och så är de med på listorna automatiskt. Man ska t.o.m. kunna SMS:a in dem.

Alla dataprogram jag hackar har alltid en lista, i programmet eller utanför, med kod att göra klart, buggar som ska fixas och nya funktioner som kan läggas till. Dessa prioriteras sedan och grupperas i olika versioner av programmen. Dessa är guld värda när man återkommer till ett program efter att det legat nere en tid.

Bara handhavandet av alla listor tar mycket tid. Ibland står punkten ”Skriv om att-göra-listan” med på att-göra-listan.

Detta är mitt sätt att få saker gjorda? Hur gör ni? Är det någon mer som använder listor?

4 kommentarer:

  1. Listor är fantastiska. Mina är i och för sig inte lika datoriserade som dina. Mina är bara på ett papper

    Jag sorterar ofta min skalle på att göra en "att göra lista".

    Inköpslista är absolut nödvändigt. Sitter på kylen och där skriver man upp när ngt tagit slut. Annars kommer det inte hem nästa gång jag handlar.

    När jag sitter på jobbet och kommer ihåg någonting så mejlar jag ofta det till mig själv. Kan avslöja att den som oftast mejlar till mig på min privata adress är jag själv från jobbet...trist, men så är det.

    Veggomamman

    SvaraRadera
  2. Vill minnas att du var rätt insnöad på Trackslistan oxå.... men lista som lista eller hur? Själv klarar jag mig inte utan "att göra" funktionen i Outlook.

    //Henrik

    SvaraRadera
  3. Imponerande att du är så organiserad!

    Själv hörde jag talas om Getting things done (GTD). Läste boken (ok, lyssnade), tyckte det verkade rätt vättigt men rätt jobbigt. Försökte ett tag. Tröttnade och gör numer som alltid: mailar viktiga saker till mig själv så de ligger i inkorgen (tom inkorg is the shit). Gör sen det som känns roligast för tillfället. Funkar sådär men det är kul under tiden :)

    SvaraRadera
  4. Jag har faktiskt börjat skissa på min bucket-list, d.v.s. saker jag vill göra innan jag ramlar av pinnen. Klart inspirerad av må-bra-filmen med samma namn, kan rekommenderas för de som inte redan sätt den.

    Listor är i regel bra, men som du säger kan de också verka stressande.

    Jag har försökt att introducera "när man tar det sista så skriver man upp det på inköpslistan" hemma, men vi har inte riktigt kommit ända dit. Får jobba på lite där :)

    SvaraRadera

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...