26 juni 2009

Politik för en sjuåring

Härom helgen när det var EU-val så gick jag den 200 meter långa vägen till vallokalen hemma. Anton ville genast följa med på sin sparkcykel.
-"Ja också jösta!" sa Lina, och så kom hon med hon också. Och hon insisterade på att ta sin trehjuling dit. Så vårt brokiga följe begav oss mot vallokalen.

- "Vad är rösta för någonting?" frågade Anton.

De vindlade lite i mitt huvud. Hur förklarar man grunderna i politik för en sjuåring? Jag vill heller inte färga honom med någon partifärg. För jag vill ju att han ska komma fram till vad han ska rösta på själv, den dagen det är dags för det.

- "Man lägger en röst på det parti man vill ska styra Sverige (eller EU i detta fall)" sa jag.
- "Vad är ett parti för nåt?"
- "Hum.. det är en samling männsikor som alla tycker likadant om hur man ska styra landet."

Anton var tyst en stund och funderade.
- "Så det är som en melodifestival fast utan låtarna?"
- "Ja", sa jag, "precis så är det!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...