01 juni 2009

Gott o Blandat

Förra året var jag med i ett korpfotbollslag på SAAB ett fåtal matcher. I år hoppade vår lagledare av och uppmanade oss att hitta en ny ledare om det skulle bli något lag i år. Med bara timmar till sista anmälningstid och ingen hörde av sig så gjorde till slut jag det.

Vi döpte oss till "Gott o Blandat" för att vi var från så många olika sektioner på SAAB. Första matchen kunde jag själv inte vara med på men jag ordnade målvaktskläder och tog in anmälningar, samt hittade en som tog ansvaret under den matchen.

Andra matchen skulle jag varit med på, men det andra laget lämnade walk over.

Idag var det då äntligen första chansen för mig att få vara med. Vi mötte Styrsystem klockan 17:45. Ingen annan erbjöd sig att stå i mål så jag tog på mig den uppgiften. En uppgift som jag totalt misslyckades med! Jag släppte in hela sex mål under matchen (av ca 12 skott) medan vi bara lyckade göra två. Jag tillskriver själv den stora förlusten på mitt stappliga målvaktsspel.

Under matchens gång gjorde jag misstag efter misstag. Här följer en resumé:

Minut 1: Jag lärde mig att om man tar med en vattenflaska, se till att stoppa den i rätt väska så man får med den. Solen låg på och jag hann bli ordentligt törstig under matchen.

Minut 3: Om man tagit på sig målvaktslångbyxor, se till att knyta dem i midjan, annars hasar de ner under rumpan när man springer. Detta hände mig hela första halvlek innan jag fick en chans att ta av handskarna och hitta snören i pausen.

Minut 10: Om en back passar tillbaka till dig, ta inte upp bollen med händerna. Detta gjorde jag med en farlig frilägesfrispark som följd.

Minut 20: När du tar på dig målvaktströjan en varm sommardag, ta gärna av dig din T-shirt först. Två tröjor blev oerhört varmt under första halvlek.

Minut 30: Packa en keps! När vi bytte sida i halvlek så stod solen rakt i ögonen. Ingen hade keps med sig, men Celine, lagets enda kvinnliga spelare, hittade en hatt. Den var av halm med orange överdel och en rosett i nacken. Den gjorde sitt jobb och hindrade solen att lysa mig i ansiktet, men jag kan inte ha sett klok ut. Som tur var glömde jag att packa en spegel också.

Minut 45: Målvakter skulle kunna suspensor på sig. Ingen ytterligare kommentar på detta...

När matchen var slut och förlusten 2-6 var ett faktum så tackade vi Styrsystem för matchen. De tackade "gottpåsen" och domaren för matchen.

Jag lämnade tillbaka halmhatten till Celine. Hon tyckte att:
- "Vi hade i alla fall snyggaste målvakten."
En av de andra spelarna förtydligade med att:
- "Snyggaste hatten i varje fall."

2 kommentarer:

  1. Låter som en härlig dag på fotbollsplanen. Minns min egna karriär som målvakt, fick precis som du göra alla misstagen och lära sig den hårda vägen. Fördelen med denna inlärningsmetod är att man tenderar att lära sig ordentligt :)

    SvaraRadera
  2. Snälla Lasse, säg att det fanns nån som tog kort på dig när du hade halmhatten på dig! Det tillsammans med minnet av vår gamla magisters insatser på fotbollsplanen när han iförd brun kostym nöjt dribblade bort 10-12 åringar är fotbollsminnen att bevara för eftervärlden. Zlatan, vem är det?

    HD

    SvaraRadera

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...