28 juni 2003

Oxvalley Softwares uppgång och fall

Oxvalley Software har varit mitt arbetsnamn för de
program jag knåpar ihop själv ända sedan jag satt hos mor och far i Oxdalen
(på engelska "the Ox Valley") i den lilla stugan och knåpade. Jag fixade
ett webbhotell för min hemsida där också Oxvalley Software fick en
nerladdningssida... Detta kostade bara 19 kr per månad. Jag registrerade
www.oxvalley.com för ett par hundralappar och så fanns min egen produktsida.

Nästa steg var att anmäla ett av mina program "Visual Net Send" till
www.download.com. Det kostade 600 kr. De lade ut min fil för allmän nerladdning.

Den är på 2.1 MB (lite över en diskett), men folk laddade ner som
galningar... Efter precis en vecka sa min hemsidas interna log att den
laddats ner 16000 gånger. Det blev över 2 GB per dygn för mitt webbhotell...

Detta uppmärksammade de och plötsligt fanns inte min hemsida längre. Jag
förde en fruktlös och ihärdig dialog med dem. Du kan läsa en del av den
nedan.

Min hemsida förblir dock stängd, även om jag fortfarande äger rätten till
www.oxvalley.com så har jag ingen server att lägga den på och vill inte
spendera mer pengar på detta (just nu).

Fast det gav en väldig tillfredsställelse att veta att min fil nu finns på
16000 datorer (minst). Det är gratis i ett år, så vi får se i juni näsa år
om folk poppar in och vill köpa licens till programmet. Fast det har jag
lite svårt att tro, men man vet aldrig.


Här kommer utdraget från min korrespondens med supporten då (bara de första
raderna är på engelska, resten på svenska):


Hi,

You have locked out my site since I had some files for download there. I
think I found the text in my agreement that should stop me from doing this:

"Det är inte tillåtet att ha större mängder filer liggande för download
eller visning utan föregående avtal med B-one ApS."

Quick question: "a larger amount of file" it says... I have 8..... How many
can I have.. I would settle for 1 file... :-)


Anyway, I would really like to get my site opened again. Can you throw away
all zip and exe files from it (5 zip and 3 exe) and open it again...

Or just open it and trust me to remove them...

Best Regards
Lars Svensson



*********

Nej, vi kommer inte öppna webbhotellet igen, du kan få tillgång till
webbhotellet för att ladda ner dina filer om så önskas vill du detta?

Med vänlig hälsning / Best Regards

SUPPORTEN
----------------------------------
B-One ApS

******
Hallåå... Vad är det för inställning. Självklart ska ni öppna det igen.
Jag har betalt er för denna tjänst, och ni har därmed lovat att hålla siten
uppe. Jag kommer inte att lägga in fler filer för download, har fixat en
annan site för det.

*************

Webbhotellet är stängt, pga att ni följt våra affärsvillkor. Ni är
välkommen att göra en ny beställning om ni följer affärsvillkoren.

Med vänlig hälsning / Best Regards

SUPPORTEN

***********
"Webbhotellet är stängt, pga att ni följt våra affärsvillkor" låter ju
bra.. :-)

Så ni litar inte längre på mig.. men om jag anmäler mig igen, då litar ni
på mig???

Vad händer nu med min site www.oxvalley.com? Hur flyttar jag över den till
en annan maskin?

Ska jag skicka mitt kontonummer, eller kommer det en utbetalningslapp på
den förskottsbetalda "hyran" jag aldrig fick utnyttja?

************

Vi litar på alla, men vi stänger webbhotellet om våra affärsvillkor inte
följs.

Du kan göra ett konto hos joker.com där domänen ligger nu. Vi flyttar då
domänen till ditt egna konto så du kan administrera detta själv.

alt. att du ber en annan host flytta domänen. Vi kommer inte göra en
återbetalning på resterande tid då du inte har följt vårat avtal.

Med vänlig hälsning / Best Regards

SUPPORTEN

**********

Så ni säger att jag får inget för mina kommande hyror, och jag får inte
tillbaka pengarna... Låter inte som något man går ut med i reklam direkt...
Anser ni mina pengar beslagtagna som nåt sorts godtyckligt "bötesbelopp".
Ett belopp som i så fall blir lägre ju närmare ny årsinbetalning man
kommer... Jag håller fortfarande inte med er om att jag brutit mot avtalet
så jag anser en bötesfällning lite udda. Ni stängde mig ute för att ni
trodde jag hade en olaglig film för nedladdning, fast det egentligen var
mitt eget tillverkade program på 2 MB som folk laddade ner...Vad ska man ha
100 MB till hos er om man inte får ladda ner det därifrån och inte ha
utrymmet som "hårddisk"??? Att titta på en hemsida är ju en form av
nerladdning det med... Ska kolla Joker.com i alla fall och försöka rädda min
domän.. När jag inte vill ha den längre. är det dem eller er jag pratar
med?


*****

Då din hemsida har fungerat som en download sida och har belastat vår
server i sådan grad att vi varit tvungna att stänga ner denna. Då din domän
ligger hos joker.com så kan du skapa ett konto hos dem, så för vi över
domänen till ditt egna konto.

Med vänlig hälsning / Best Regards

SUPPORTEN
*********************************

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...