15 december 2005

Antons julkalender

Förra året så hade vi en julkalender från SVT. Ni minns väl Allrams höjdare. Och så hade vi en med en liten paket varje dag. Mycket bilar var populärt i paketen. Och godispaket.

I år insåg vi plötsligt att den redan var den 1 decemeber och vi hade inte skaffat nån kalender. Och bilar är inte så hett längre i Antons värld och godis varje dag är ju inte bra det heller, så paketkalendern kom inte upp i år. Jag sprang istället runt i fem affärer men alla hade sålt slut på sina TV-kalendrar.

Allt vi hade var en kalender från Bingolotto, som man fick skrapa varje dag. Bakom luckan fanns två tärningar och om de har minst 7 prickar tillsammans så har man vunnit. Märkligt nog så gillar Anton den. Han är väldigt mycket för bokstäver och siffror just nu. Så räkna tärningsprickar tycker han är kul. Och att hitta rätt lucka. I decemeber har han gått från att bara känna igen siffrorna 1,2,3 och 5 (av nån anledning), till att känna igen alla 10 entalssiffrorna. Plus då att han insett tekniken med att stoppa en etta framför siffrorna för att kunna räkna längre än 9. Fast han uttalar 15 som "ett, fem" osv.

Han kommer med den till pappas säng varje morgon klockan 05.30 och tänder pappas lampa för att skrapa sin kalender. Pappa blir lika blind och överraskad varje morgon. Speciellt helgmornarna.

Vi tycket givetvis synd om Anton för hans dåliga kalender så jag beklagade mig häromdagen för min syster och Sambons föräldrar. Men så hittade jag en kalender från SVT på Coop. Som kompensation åkte det med en chokladkalender också. Då var det den 7 december och många luckor och mycket choklad blev det den dagen. Värre blev det morgonen därpå när Anton inte nöjde sig med bara en chokladbit när han hade fått så många dagen innan. Men mor och far stod emot tjatet.

Den 8 decemeber kom morfar in med en chokladkalender han köpt til Anton så då blev det nytt godiskalas och nu får han ju i alla fall två chokladbitar om dagen.

Den 9 december kom det en julkalender på posten till Anton. Det var min syster som också hittat SVTs kalender och skickat hit den från Kalmar. Anton blir först lite besviken när han inser att han redan har en likadan, men så ger han bort den till "lilla babisen". Fast det är han som öppnar luckorna. Och det märkligaste med allt är att han började med lucka 1 första dagen Lina fick sin kalender. Så imorgon ska vi öppna lucka "ett, sex" på hans julkalendrar och lucka 8 på Linas kalender.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...