18 december 2005

Olika bloggningsstilar - ett försök till typindelning

Tänkte skriva några rader om bloggandet i sig. Har läst andras bloggar en del och har subjektivt kommit fram till dessa "fakta":

En stor majoritet av alla bloggare är kvinnor. Jag har ingen aning om varför.

Bloggar har sin egen hierarki. Överst finns personer som redan jobbar som skribeneter för någon tidning eller skrivit och givit ut böcker. Mest populära är Linda Skugge, Fredrik Virtanen och Supermamman (Hillevi Wahl).

Under dessa kommer alla bloggare som nästan alltid läser många andra personers bloggar och ofta skriver kommentarer i dessa, med ända syfte att själv få sin blogg uppmärksammad. Faktum är att 4 av 5 som kommenterar någons blogg själv har en egen blogg. Jag själv ingår i denna kategorin


Dessa bloggare skulle kunna lämnat sina kommentaren anonymt om det inte var för att de själva vill synas. Inget är mer exalterande för dem än att bli omnämnda i någon av topp-bloggarnas inlägg. Jag var euforisk en hel kväll när Linda Skugge länkade till min blogg på Lucia, eller när jag fick ett kort personligt mail från Hillevi Wahl.


Lite termer:
Bloggare = en person som bloggar.
Bloggning = Ett inlägg i en blogg.


Det finns olika kategorier av bloggare. Här är de vanligaste:

Dagboksbloggaren

Denna bloggare skriver i sin blogg som om det vore den personliga dagboken. Man anger t ex vad man äter till middag varje dag och vad man har gjort. Vissa bloggare av den här typen använder mycket bilder. Har man köpt 3 liter mjölk så kan man också finna en bild på paketen i bloggen.

Kåseribloggaren

Skriver varje blogg som om det vore ett kåseri i en tidning. Historien ska ha humor, ett ämne som berör, stor igenkänningsfaktor för andra och gärna en knorr på slutet. Den okrönta drottningen är Supermamman (men även jag själv hör hit).

Kändisbloggaren

Ofta unga kändisar som ges en blogg för att folk vill veta mer om dem. Om de sedan kan skriva eller inte hör liksom inte dit. Hit hör Darins blogg han fick göra på turnén med Lena PH och Uggla.

Känslobefriarbloggaren

Folk som skriver ut sin smärta eller sorg genomgående genom hela bloggen. Mina favoriter är Lalandakid - hur man lever med ett handikappat barn och Litenmymlan, en elvaårig tjej. Den sistnämnda skriver mycket personligt och jag får ofta lust att kommentera hennes ibland barnsligt envisa bloggningar. Men att en 41-årig man skulle kommentera en 11-årig flickas blogg ger lite ful-gubbevarning.

Sedan finns det också olika typer av bloggningar:

Kåseribloggningen

Den typ jag själv och Supermamman gör. En genomtänkt text med en poäng och gärna lite humor.

Ingentingbloggningen

Ett blogginlägg som inte tillför nåt för någon men som ändå skrivs in. Exempel är när någon skriver:
"21.30. Snart dags för kvällens sista blogg."
och följer upp med nästa bloggning i stil med:
"22.00 Nu får det räcka med bloggning för idag."


Känslobefriarbloggningen

Ett inlägg för att förmedla den starka känsla bloggaren har. Det kan vara ilska, hat eller sorg. Den skrivs ofta för att få skriva av sig känslan. Jag har själv gjort några sådana. Efter detta inlägg så var min ilska som bortblåst.

Fuskbloggningen

En mycket vanlig företeelse. Även de högst rankade bloggarna ägnar sig åt det. Man tar helt enkelt texten från någon annans bloggning och klipper in den i sin egen. Längst ner anger man att det faktiskt var någon annan som skrev texten. Finns också i en variant där man skriver en kort rad med länk till originalbloggningen.


Alla dessa fakta ovetenskapligt samlade av mig.

2 kommentarer:

  1. Att få Linda Skugge att länka till sin blogg UTAN syrlig och/eller sarkastisk kommentar är ganska bra i min värld.

    God Kul & Gott Nytt år!
    //ChF

    SvaraRadera
  2. Att inte korrläsa sina inlägg är tyvärr en brist som blir allt vanligare i web-världen...

    SvaraRadera

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...