01 januari 2006

Dissa mitt företag. Del 3.

Jag ville köpa mig en laptop förra hösten. De är trots allt billigast hos Dell så jag beställde en på nätet av dem, trots den här erfarenheten.

Under en period så fick man en skrivare med på köpet. Jag hade redan en bra sådan så jag avvaktade ett tag. Men när de sedan erbjöd extra minne i datorn kostnadsfritt så slog jag till. Man konfiguerade helt enkelt sina egna komponenter direkt på nätet. Min dator skulle kosta 13,000 kronor. De skrev på hemsidan att nu när ordern var klar så skickade de räkningen, och när den var betald kom datorn.

Jag väntade. Och väntade, men ingen räkning kom. Efter en vecka så mailade jag supporten. De svarade inte. Efter ytterligare en vecka skickade jag ett fax till dem med texten "Den som ser det här, ring mig genast".

Ytterligare 10 dagar senare hade inget hänt. Det var då jag upptäckte att jag har en epost-personlighet. Den personen är mycket otrevligare i tonen än vad jag är privat. Denna epostpersonlighet skrev ihop och skickade detta mail:

Hej!

Jag har fortfarande inte hört från någon på Dell fast det var 10 dagar sedan jag skickade ett fax, 17 dagar sedan jag skrev till supporten och 24 dagar sedan jag gjorde en beställning på en Inspiron hos er. Om nu nån mot förmodan skulle hitta en sån order så anullera den omedelbart. Jag vill inte handla hos någon där supporten skulle vara lika obefintlig som den respons man får när man vill handla hos er. Jag är bara ledsen för att jag spillt bort över tre veckor på att jag trodde mig skaffat en bra laptop. Nu går jag ut till OnOff och handlar en i stället.

Ha en bra dag önskar

Lars Svensson



Men då blev det fart. Dagen efter blev jag uppringd av en kille från Dell.
-"Vi har fått ett fax av dig" sa han.

Jag fick förklara hur jag gjort beställningen och berättade att jag kommit till sidan där det stod "Ordern är nu klar. Vi skickar ut en faktura till dig."

-"Jaha", sa försäljare, "Var du på den sidan. Då måste du trycka på en knapp till innan ordern läggs"

Alltså inte alls som texten sa.

Försäljaren avslutade med orden:
-"Då kan jag inte hjälpa dig"
Inte:
-"Jag kan hjälpa dig skapa en ny order"
eller liknande, bara:
-"Då kan jag inte hjälpa dig"

Jag svarade uppgivet:
-"Jag är nöjd med detta. Nu är jag fri att gå till en riktig (jag tryckte på det ordet) affär och köpa mig en laptop"

Och så blev det. Dock med en del strul där också. Men det tar vi en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...