04 maj 2006

Att köpa laptop hos Elgiganten

Jag har ju berätta historien om hur jag (inte) köpte en bärbar dator från Dell. Och har dessutom varit inne på hur det gick till när jag ville köpa en på Elgiganten. Jag kör en summering i repris innan jag berättar hur det fortlöpte.

***

...däremot var det svårare när jag bad om att få titta på en bärbar dator de också annonserat ut riktigt billigt. Där köpte kunden innan just det sista exemplaret. Men p.g.a. deras garanti var de ju tvugna att ha nåt hemma. De berättade då att de skulle få ett mail från huvudkontoret som berättade vilken vara de skulle erbjuda istället. Mailet skulle komma i eftermiddag eller senast imorgon bitti. Imorgon är också deras sista dag på kampanjen.
Jag bad dem att ringa mig när den kom in, men de sa att det var ju mycket enklare att jag ringde dem(?). Jag fick försäljarens visitkort.
-"Fast," sa han, "jag slutar om en timma och kommer tillbaka på torsdag." (då kapanjen är över) Jag tjatade då istället till mig numret till nån annan i butiken...

***

Här fortsätter historien:

Jag ringde numret på lappen redan dagen därpå. Killen som svarade blev väldigt förundrad över hur jag kunde ha hans nummer. Jag berättade hur det förehöll sig. Men nån dator hade inte kommit in då heller. Och inget meddelande om vilken dator man skulle erbjuda istället. Eftersom detta var kampanjens sista dag bad jag att få boka mig för en sån dator. Det kunde jag inte få för ingen visste ju vilken datormodell det skulle bli och då kunde jag ju inte reservera nån dator.

Efter jobbets slut samma dag gick jag personligen tillbaka till affären. De sa att de kanske skulle få hem nya datorer på söndag, en vecka efter kampanjens början. Jag frågade hur det var med deras 3-dagars garanti att varan skulle finnas i lager. De svarade att den bara gällde för de som hade bokat varan om den var slut. Hade de det och inte varan kom in på en vecka skulle man få en annan bättre modell till samma pris. Med den motiveringen blev jag ihärdigare på mitt tjat att få beställa varan nu, annars missade jag ju hela garanti-prylen. Försäljaren funderade en kort stund men försvann sedan ut på lagret. Och kom sedan tillbaka med en dator av den modellen som annonsen gällde. Verkade för mig som om taktiken var att endast i nödfall sälja nån av denna annonsvara. Kan inte förklara det på annat sätt.

Nåväl, datorn inköptes. Det var den mest insnålade dator jag varit med om. T ex så installerades Windows när man först öppnade datorn och man hade en klisterlapp på undersidan med lisensnyckeln. Men man fick ingen installationsskiva med! Så om datorn skulle krascha så vet jag inte hur jag ska installera om den. Dessutom fattades de flesta uttag i form av tangentbordsuttag, musuttag, serieport och parallellport och absolut inget TV-out-uttag. Den hade dessutom bara 256 MB minne som tog slut när man startade upp den.

Norton Antivirus ingick dock.. i tre månader...

Trots detta är den nu min jobbdator och fungerar utmärkt. Den har fått 512 i minne till som fått mera fart på den. Kostade bara 600 kr på min favoritbutik Dataref i Norrköping. Och med en mus och tangentbord med USB (båda för under 200 kr, samma butik) och en gammal skärm så blev den riktigt trevlig att ha på kontoret.

1 kommentar:

  1. Jag hoppas du skojar... Den billigaste annonsvaran kan du väl rimligen inte förvänta dig att den ska vara någon superdator? Man får vad man betalar för...

    SvaraRadera

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...