17 maj 2006

Att se världen med nya ögon

Som jag skrivit tidgare börjar jag att se sämre med åren.

Som ung har jag alltid undvikit alla former av glasögon med ett gott minne. Om man bara går in på en läkarundersökning och läser sista raden när man passerar skylten på nära håll och memorerar den kan man klara sig förvånandsvärt länge utan att någon begär att man ska skaffa glasögon.

Jag vet inte hur jag skulle ha klara ett syntest som ung, troligtvis bra, men jag ville inte ta risken. Tror att det var mest stämpeln som "glasögonorm" som skrämde mig.

Men när jag nu hamnat framför en dataskärm igen på dagarna så säger ögonen ifrån. Första två veckrna hade jag huvudvärk när jag slutade för dagen och jag såg lite oskarpt ett par timmar efteråt. Men när två veckor hade gått hade tydligen ögon vant sig och jag fick inga sådanan symptom mera. Trots det tyckte jag att det kunde vara dags att kolla ögonon.

Så en dag i förra veckan gick jag till Zebraoptik i Ikanohuset. Varje steg dit skrek en inre röst att jag borde vända medan jag hade chansen. Men jag tog mig dit och bokade en tid. Den tiden var i måndags kl. 17.15.

Väl där den tiden gjorde jag mitt livs första noggranna synundersökning. Resultatet var lite förvånande. Han sa att min grundsyn var helt perfekt och att jag troligtvis aldrig kommer att behöva glasögon på heltid. Däremot såg han ju vad jag misstänkte att på nära håll så fick ögonen jobba.

Så han förslog ett par terminalglasögon, vilket jag accepterade. jag hittade de billigaste men ändå fina bågarna jag kunde i hans sortiment och beställde dessa. Kalaset stannade på 1240 krornor, vilket jag dessutom kan dra av på firman.

Idag har jag provat glasögonen på jobbet för första gången. men det blir inte långa stunder. jag blir så åksjuk så jag vill kräkas. Däremot får jag en osedvanligt skarp bild av tillvaron. Jag ser varje damkorn på tangentbordet jätteskarpt. jag återkommer senare med hur min anpassning till glasögonorm fortlöper.

Ni glömmer väl inte att det finns mer av mina bloggar att hämta på MSN:
http://spaces.msn.com/oxvalley

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...