16 juni 2006

Språket, världen och livsmedlen har förändrats sedan jag var barn

Satt och borstade tänderna på Anton igår och vi pratade om godis. Jag frågade om han ätit några sega gubbar, men han visste inte vad det var. Insåg då att sättet vi pratar på har förändrats.
Hemkola säger inte så mycket för Anton heller. Foxkola finns men är inte fyrkantiga längre. Men Dixi har försvunnit liksom tuggummina Riff och Toy. Shake, Jenka och vad nu den tredje sorten hette har jag för mig går att uppbringa idag med. Och Pop-rocks fick ju inte ens vi tugga på så värst länge. Det kunde ju förstöra tänderna. Har jag räknat upp nån sort du glömt eller är för ung för att minnas? Hör av dig så förklarar jag mera.

Och Raketosten är ju en klassiker som försvann. Och Oboy med blåbärssmak eller jordgubbssmak. Varför försvann det? Det var ju gott! Och tog man bort papperet på oboyburken fanns ett "vackert" mönster så man kunde återvinna burken som förvaringsburk. Det tänkandet finns inte idag. Bara refill.

Var det inte nån av Pommac eller Champis som försvann också? Har om sanningen ska fram inte sett en fruktsoda heller på år och dag. Eller nån annan läsk från Apotekarnes. De som hade kapsyler som man drog en flärp ett varv runt halsen innan de lossnade. Följt av de som man det stod "drag rakt upp och upp över kapsylen" på. De som man skar sig så ofta på. Märkligt att alla gick över till en sort som kräver verktyg för att avlägsna.

Ett tag var alla som var dumma "CP", tills nån förklarade att det var en muskelsjukdom. Tack mamma!

När vi gick i skolan så hade ingen damp! Och ingen hade ADHD! Jag undrar om några hade det utan att veta det, eller om det kommit nyligen.

Vidare så var det ingen som gick in i väggen. Man sa mera att "Han är sjuk. Det är nåt med nerverna."

Och hur mycket jag pluggade huvudstäder i europa och lärde mig dem utantill vilket jag minns än idag så har plötsligt länder som Ukraina, Lettland, Estland, Litauen, Serbien Montenegro, Bosnien, Slovakien, Tjeckien och Vitryssland dykt upp. Och ingen har kallat tillbaka oss för att plugga deras huvudstäder fast det kunde vara behövligt.

Kan inte säga om det är bättre eller sämre nu. Bara annorlunda. Fast nu har vi ju datorer förstås.

3 kommentarer:

  1. Adhd finns visserligen beskrivet inom neurologin ända sedan 1907, men när "vi" gick i skolan så var det trendigt att anta att dessa barn hade sociala problem osv... Men som ALLA som växt upp på 70- eller 80-talen minns så fanns det några i varenda klass som inte klarade av att läsa, sitta still, koncentrera sig, hålla fler saker i minnet samtidigt osv.
    Eller hur?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Visst finns Toy och Apotekarns läsk fortfarande! Och Pommac kom ju tillbaka efter konsumenternas "våldsamma" reaktioner :-)
    Adhd/damp fanns när vi var skolbarn också...Minns du klasserna för barn som var "skolomogna" - De kallades ofta "OBS-klass" på den tiden.
    Idag placeras dessa barn ofta i stora klasser med stöd, eller i en liten undervisningsgrupp.
    Om problematiken är mycket stor finns speciella terapiskolor.
    Hälsn.
    Mia, lärare i "lilla gruppen 4-5"

    SvaraRadera
  3. "drag rakt UT och upp över kapsylen" ska det vara :)

    SvaraRadera

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...