05 juni 2007

Anton funderar över döden igen

Anton: -Jag har bytt batterier i min lampa.
Mamma: -Mamma skulle också behöva byta batterier ibland så jag blev lite piggare.
Anton: -Pappa! Kan man det? Finns det batterier i människor?
Pappa: -Nej, inte normalt. Men faktum är att vissa människor har ett batteri som hjälper till så hjärtat slår i lagom takt. Det kallas pacemaker.
Anton funderade en stund.
Anton: -När batteriet är slut.. då dör man.... det var det som hände Marcus...

****

Anton: -Vad var det för sånger de sjöng i kyrkan? Jag fattade inget.
(Pappa försöker summera religion för en femåring)
Pappa: -De sjöng om Gud och Jesus. En del tror på dem och att när man dör kommer man till himlen. Om man inte varit snäll så kommer man till en varm plats under jorden.
Anton funderade en stund på sin kusin Nora, som dog innan hon fyllt 2 år och som har sin grav utanför kyrkan vi just varit i.
Anton: -Pappa! Var Nora elak? Eller varför finns hon under jorden?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...