08 februari 2005

Att köpa från direktreklamen

Jag måste bara få ur mig detta medan det är färskt.
Jag var på SIBA och Elgiganten idag och handlade lite. Jag tog med mig deras reklamfoldrar så de skulle veta vad jag hittat för bra och billiga erbjudanden.
Först åkte jag in på SIBA. Jag tänkte nämligen till slut falla till föga och betala en Boxer-prenumeration igen så att jag kan se digitalTV.
Jag visade upp deras annons som sa att man fick en Nokia digitalbox för 1 krona om man skaffade 2 års abonnemang, plus att man fick en DVD från Eltrax värd 799 kronor.
De plockade fram digitalboxen, men DVDn var slut, sa de. Jag ifrågasatte hur den redan kunde vara slut, för detta var första dagen på kampanjen och affären hade bara varit öppen i en timma. De svarade att de hade haft den DVDn redan innan och sålt slut på den.
Istället erbjöd de mig en DVD från Daewood, värd 999 om jag bara betalade mellanskillnaden på 200 kronor.
Jag kände det som om detta var planen från början från deras sida. Så jag bad att få vänta med att hämta den ursprungliga DVDn tills den kom hem nästa gång.
-"Den kommer aldrig hem igen" sa de.
-"Då kan jag väl bara få 799 kronor i handen?"
-"Nej"
-"Ett presentkort på 799 kronor?"
-"Nej"
Till slut bad jag att få fundera. Jag gick runt i fem minuter i affären och så ställde jag mig i kön igen. Försäljaren smålog lite när han såg att jag var tillbaka och undrade om jag hade bestämt mig.
-"Ja" sa jag.
Det tog en bra stund innan det blev min tur, men till slut fick jag framföra mitt nya ärende:
-"Hej, nu har jag bestämt mig. Det blir affär! Ni har nämligen en DVD från JVC där borta. Jag kan ta den istället!"
-"Har vi en JVC för 799?" sa försäljaren och gick bort och kollade. Han knappade lite på sin dator och skakade sedan på huvudet.
-"Nej,", sa han, "den kan du inte få istället."
Jag undrade om det spelade någon roll om de blev av med en DVD från Eltrax för 799 kronor, eller en DVD från JVC för 799 kronor, men det var stor skillnad sa han.
-"Vad skulle det kosta emellan då?", undrade jag.
-"349 kronor!"
-"Så er Eltrax-DVD är egentligen bara värd 350 kronor?"
-"Nej, för kunden är den värd 799 kronor, men för oss är den inte det."
Härvidlag meddelade jag att vi struntar i den här affären.

Jag gick över till Elgiganten istället. De erbjöd en digitalbox för 1 krona plus en mp3-spelare värd 799 kronor på köpet. Deras mp3-spelare var också slut men de hade en tre dagars garanti att varorna skulle finnas i lager. Så jag fick en värd 999 kronor istället. Utan att behöva betala mellanskillnaden.
Däremot var det svårare när jag bad om att få titta på en bärbar dator de också annonserat ut riktigt billigt. Där köpte kunden innan just det sista exemplaret. Men p.g.a. deras garanti var de ju tvugna att ha nåt hemma. De berättade då att de skulle få ett mail från huvudkontoret som berättade vilken vara de skulle erbjuda istället. Mailet skulle komma i eftermiddag eller senast imorgon bitti. Imorgon är också deras sista dag på kampanjen.
Jag bad dem att ringa mig när den kom in, men de sa att det var ju mycket enklare att jag ringde dem(?). Jag fick försäljarens visitkort.
-"Fast," sa han, "jag slutar om en timma och kommer tillbaka på torsdag." (då kapanjen är över) Jag tjatade då istället till mig numret till nån annan i butiken. jag får ringa och tjata lite där också så får vi se hur den affären avlöper.
Nästa gång ska jag berätta om hur man blir behandlad hos Dell om man beställer en bärbar dator hos dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...