05 november 2007

Den svåra konsten att sätta upp en parabolantenn

En liten historia i bilder

I mars så skaffade vi en parabol från Expert Stormarknad i Tornby. Vi fick med parabolen i en låda hem och så fick vi själva ringa och boka en tid för att få den monterad. Monteringen ingick i priset. När jag ringer hantverkarna som skulle sätta upp den berättar de att det finns ett förbehåll som försäljaren inte berättat. Parabolen sätter de upp på max 3 meters höjd, annars kostar det extra. Inte så vanligt att man har en parabol så lågt… De tog en vecka innan hantverkarna dök upp. Kändes lite fånigt att gå och titta på den där lådan, för nog skulle jag kunna få upp den själv, men nu kom det ju ett proffs och gjorde det gratis inom kort. När väl monteringsdagen var här kom det två killar och satte upp den medan jag var på jobbet. De ringde mig och undrade om de kunde sätta parabolen på vindbrädan för att slippa borra i teglet, vilket jag OK:ade. När jag kom hem var jag förstummad ute och tittat på resultatet.

Parabolen satt längst ner på vindbrädan, löjligt lågt.


Skruvad över en stor spricka i brädan.
Vad är det för fel på att dra sladden rakt.



Ovanför altantaket hängde sladden och dinglade.


Dragningen runt altandörren var all annat än rak. Och hålet in i huset var gjort i dörrspringan.



Hålet var dessutom bara halvrunt i brädan och resten av sladden låg i dörrspringan, så man får känslan av att klämma sladden när man stänger altanen.

Däremot fungerade parabolen… sådär… Ca var tredje dag fick vi startat om lådan och med ojämna mellanrum var bilden borta en dag eller två i sträck.

Det var först under semestern i juli vi insåg ett samband. Det var bara när det regnade ute som bilden försvann. Vi tog med kvittot och gick ner till Expert igen. De ringde hantverkarna medan jag stod där. Men hantverkarna ansåg att det var Viasats problem. Att det var de som gjorde alla reparationer bet inte alls. Försäljaren gav upp och ringde till Viasat. De skickade ett nytt mikrohuvud åt mig. Och så fick jag med numret till hantverkarna för att själv boka en tid med dem.

Det tog en vecka så dök mikrohuvudet upp. Jag ringde hantverkarna. De svarade att han som hade kalendern var inte inne just nu och tog mitt nummer för att återkomma. En vecka till förflöt och ingen ringde mig. Då ringde jag upp dem igen. Killen som svarade sa att han bara tillfälligt hjälpte till med telefonerna och inte visst något. Dock verkade det vara hans tur att springa runt med kalendern för jag lyckades få honom att boka en tid nästföljande måndag. Han ville komma ”någon gång under eftermiddagen”, men jag svarade att jag fick ju åka från mitt jobb för att släppa in honom och ville ha en mer exakt tid. Vi bestämde då klockan 13.00.

Jag tog min lunch hemma den måndagen och väntade på hantverkaren. Väntade och väntade. Klockan 16.30(!!) ringde jag upp dem igen. De svarade att han som skulle kommit var sjuk idag och att de kanske skulle ha engagerat sig i att meddela detta till kunderna.

Fick en ny tid 3 dagar senare. Denna gång dök reparatören upp. Märkligt nog var det den killen som svarat i telefon veckan innan och inget visste som dök upp. Han förfärades också över kabeldragningen och det visade sig att han var från en annan firma än de som monterat parabolen.

Efter att ha bytt mikrohuvud fungerade boxen.. ett tag… Vi kunde fortfarande bli utan bild på regniga dagar och till slut försvann alla kanaler som hade med TV4 att göra (TV4, TV4 Fakta, TV4 Film och TV4 plus).

En lunch var jag nere på Expert i ett annat ärende och tog upp mina parabolprobem med dem. De ville inte diskutera det eftersom jag inte hade kvittot med mig. Tog mig en vecka att hitta det för jag hade haft det framme så många gånger när hantverkarna (inte) gjort sitt jobb.

Med kvittot i hand gick jag ner till butiken igen. Då äntligen konsulterade de sina datorer och gav mig instruktionerna att jag skulle gå hem och ringa Viasats support.

Jag gjorde det och de var mycket skickliga. De gick igenom mjukvaruversion och installerade om boxen. Dock utan att kanalerna kom tillbaka. En av deras experter förklarade att om parabolen var riktad fel lite grann i höjdled så kunde dessa kanaler försvinna. Dessutom blir då signalen svag och påverkad av t ex moln. Som när det regnar. Han undrade om den satt fast ordentligt, och jag förklarade hur den satt. Följden blev att han skrev en reklamation till första firman och en ny hantverkare kom ut. När han tog tag i vindbrädan lossnade den och han höll på at ramla ner från stegen. Han undrade också vem som satt upp den så dåligt. När vi beskrev killarna så visste han åtminstone att det var hans firma som gjort jobbet.

Han fick återkomma 3 dagar senare och skruvade upp den på stången till antennen högst uppe på taket. Och från och med nu fungerar parabolen. Tog bara 6 månader…

Vore nästan kul om de försökte få extrabetalt för att den nu sitter högre än 3 meter upp. Då vet jag en länk till en blogg jag ska skicka.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag vill inleda med att säga att detta snart kommande påhopp ej har något med dej som person att göra. Du råkade faktiskt bara komma upp med din ensamma blogg vi en googlesökning efter något helt annat. Men nu kan jag ej hålla inne mitt hat mot bloggar längre. Alltså helt seriöst, vad fan håller du på med? Det finns ju inte en vettig själ som bryr sig om vad fan du hade för dig förra tordagen, förurtom dina trötta vänner som du förmodligen tvingar läsa denna blogg. Vore det inte enklare att bara skicka ett mejl till dem en gång i veckan där du förklarar vad du gjort den gångna tiden så att alla kan få sitt behov av "ditt liv" tillfredsställt. För du tror väl inte på fullaste allvar att någon läser detta. Varken denna kommentar, eller din blogg. Så vad har vi uppnått med detta? Absolut ingenting. Följaktligen anser jag att både du och jag skall sluta upp med dumheterna och hänge oss åt något med lite relevans och allmännytta istället. Eller vafan, skaffa en dagbok om du vill ha nån stans att vädra åsikter. Jag ville nämligen hitta en söt tjej som jag såg på tunnelbanan häromdagen och gjorde därför en sökning efter henne på google. Och vad får jag upp, jo, 1276230 dumma jävla bloggar, och inget om henne. Så hur vore det om vi rensade internet från dessa stolletyg och levle lite på riktigt i stället? Vad säger du? Jag är öppen för debatt om du känner att detta är något du stör dig på. Vänligen skicka ett mejl där du med några rader kan motivera varför du tyckte att jag skulle behöva läsa denna sörja. Och återigen, kom ihåg att detta vansinnesdåd á la Michael Douglas i "Falling down" ej är personligt riktat mot din blogg. Jag skulle dock bara verkligen vilja veta varför denna cancersvulst ej vill dö, och varför du tycker att jag ska drabbas?

    Hoppas att du ej tar illa upp!

    Hälsningar/

    Bloggupproret 2007!!! Nu räcker det.

    (jag har ju nu även kommit på att vi förmodligen är ganska många som känner så här, så jag ska vara snäll. kopiera därför detta inlägg och posta på varenda fucking jävla blogg du stöter på tills dess att vi klubbat ihjäl fenomenet likt en sjuk gråsäl)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag vill inleda med att säga att detta snart kommande påhopp ej har något med dej som person att göra. Du råkade faktiskt bara komma upp med din ensamma blogg vi en googlesökning efter något helt annat. Men nu kan jag ej hålla inne mitt hat mot bloggar längre. Alltså helt seriöst, vad fan håller du på med? Det finns ju inte en vettig själ som bryr sig om vad fan du hade för dig förra tordagen, förurtom dina trötta vänner som du förmodligen tvingar läsa denna blogg. Vore det inte enklare att bara skicka ett mejl till dem en gång i veckan där du förklarar vad du gjort den gångna tiden så att alla kan få sitt behov av "ditt liv" tillfredsställt. För du tror väl inte på fullaste allvar att någon läser detta. Varken denna kommentar, eller din blogg. Så vad har vi uppnått med detta? Absolut ingenting. Följaktligen anser jag att både du och jag skall sluta upp med dumheterna och hänge oss åt något med lite relevans och allmännytta istället. Eller vafan, skaffa en dagbok om du vill ha nån stans att vädra åsikter. Jag ville nämligen hitta en söt tjej som jag såg på tunnelbanan häromdagen och gjorde därför en sökning efter henne på google. Och vad får jag upp, jo, 1276230 dumma jävla bloggar, och inget om henne. Så hur vore det om vi rensade internet från dessa stolletyg och levle lite på riktigt i stället? Vad säger du? Jag är öppen för debatt om du känner att detta är något du stör dig på. Vänligen skicka ett mejl där du med några rader kan motivera varför du tyckte att jag skulle behöva läsa denna sörja. Och återigen, kom ihåg att detta vansinnesdåd á la Michael Douglas i "Falling down" ej är personligt riktat mot din blogg. Jag skulle dock bara verkligen vilja veta varför denna cancersvulst ej vill dö, och varför du tycker att jag ska drabbas?

    Hoppas att du ej tar illa upp!

    Hälsningar/

    Bloggupproret 2007!!! Nu räcker det.

    (jag har ju nu även kommit på att vi förmodligen är ganska många som känner så här, så jag ska vara snäll. kopiera därför detta inlägg och posta på varenda fucking jävla blogg du stöter på tills dess att vi klubbat ihjäl fenomenet likt en sjuk gråsäl)

    SvaraRadera

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...