12 september 2012

Ovetenskaplig test av munsköljmedel

"Pappa, du luktar illa i munnen" 

sa sonen på semestern. Jag poppade därför in på apoteket och stirrade fånigt bland varorna. Först föll blicken på SB12, som jag lärt mig från reklamen att det skulle vara så himla bra. Jag köpte en flaska. Det smakade som tuggummit Riff (någon som minns det?) i munnen, men sonen märkte ingen förbättring sa han. När SB12 var slut gick vi till ÖB och shoppade upp oss på 3 andra flaskor. Här följer min utvärdering av samtliga fyra:




Listerine

Pris: 42 kr
Kronor per dag: 3:36
Omdöme: Man känner verkligen hur det poppar i munnen (somi reklamen), vilket jag tror är alkoholen. Man känner sig fräsch efteråt.

Betyg: 5 (Bäst i test)


Colgate Multiprotection


Pris: 39 kr (ICA Maxi)
Kronor per dag: 3:12
Omdöme: Ger en hemsk eftersmak av kräks. Min nya sort var alkoholfri vilket jag tror gör att den känns mindre effektiv. Köper jag aldrig mer!

Betyg: 2




GUNRY Munskölj


Pris: 12:90 (ÖB)
Kronor per dag: 1:03
Omdöme: Ger hyggligt resultat.Alkoholen känns nästan lika bra som Listerine. Det låga priset gör att den skulle kunna varit vinnare. Ger dock en något lägre fräschhetskänsla i munnen är Listerine.

Betyg: 4 (Mest prisvärd)




SB12


Pris: 115 kr (Apoteket)
Kronor per dag: 9:20
Omdöme: Hälften så stor förpackning, och man tar hälften så mycket varje dag. Dyr och dåligt resultat.

Betyg: 1


Summering

Det kan vara stor skillnad på priserna för samma produkt beroende på var man köper dem. ÖB ligger etten till två tior lägre än t ex bensinmackar och vissa apotek.

Att skölja munnen med munskölj ger en sån fräsch känsla i munnen att det kommer jag fortsätta med. När dessa flaskor tagit slut kommer jag att prova ut bästa Listerine-sort och hålla mig till den. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...