15 september 2012

Så var man med iPad 2 då...


IPaden är rapp men ger ibland svårbegripliga order. Var finns "Granska"-knappen?


Efter grundliga rekommendationer igår från mina gamla kollegor så köpte jag idag en iPad.Rekommendationerna sa "iPad 2 med 16G och utan 3G"


Det gick dock inte helt smärtfritt att köpa en. Jag tänkte mig att köpa den på Elgiganten i morse. Dock var hela Elgiganten nerplockad och varorna slut. Åtminstone nästan. De ska flytta varuhuset och säljer därför ut varorna i det gamla. Nu hade de stängt av butiken så det var ca en tredjedel kvar av golvytan och den hade löjligt lite varor. De hade iPads (ipaddar) men bara med 3G.

Så vi gick till SIBA istället. Jag gillar inte försäljarna på SIBA, men för denna gång skulle det gå bra.. trodde jag...

Jag råkade dock på en säljare med mycket tråkig attityd. Jag var på god väg att bara trava ut ur butiken.

Jag klev fram till honom och sa att jag ville ha en "iPad 2, svart, med 16G och utan 3G". Han bara stirrade på mig:
- "Ska du aldrig ta ut den då?" sa han.

Det tog en kort ordväxling innan han insåg att jag inte tycktes mig behöva 3G. Han kollade sin dator och sa att de hade den inne. Istället för att hämta den så travade han bort mot en annan hylla.

- "Vilket fodral ska du ha till den?" frågade han.
Jag blev lite överraskad av frågan och undrade om ett sådant ingick i priset.
- "Nej!" svarade han kort.

Jag såg att hans billigaste fodral började på 479 kronor, och han fortsatte att predika om hur ömtålig den var och att man MÅSTE ha ett fodral till den. Allt detta gjorde mig väldigt avogt inställd och jag sa ifrån om att köpa ett fodral här och nu.

- "Ska du inte ha något fodral??" envisades han. Jag låtsades inte höra.
- "Ska du köpa den extra speciella försäkringen eller bara den vanliga?" frågade han sen.
Jag svarade (som alltid) att jag inte ville ha deras försäkring. Han tittade förfärat på mig:

- "Skynda dig att köpa en försäkring snart då! Det är ju glas det här! Tappar du den i golvet så spricker den!"

Jag frågade näsvist om han menade att de sålde grejer som inte håller. Det blev ingen försäkring heller och han plockade fram lådan och sa någon kort fras om att "Lycka till!" och avlägsnade sig snabbt.

Så nu sitter man här hemma med en dyr oförsäkrad glasbit... måste kolla med min hemförsäkring vad den täcker....

För den som undrar varför jag har svårt för SIBA-försäljare kan läsa mitt gamla inlägg här.

2 kommentarer:

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...