15 december 2005

Tjäna pengar på marknadsundersökningar

Detta är tänkt som del 2 i min miniserie om företag jag stött på som jag vill dissa.

Del 1 finns här:
Att köpa från direktreklamen

Hade nu tänkt kasta mig över Dell, men jag fick ett mer aktuellt fall idag:

Sedan vi anmälde oss till NIX-telfon så ringer inga försäljare längre - logiskt nog. Däremot ringer det en hel hoper personer som gör marknadsundersökningar och undrar om vi vill svara på några frågor. Det har jag ofta inget emot.

Men när undersökningens frågor börjar gå i stil med (verkligt fall):

1) Vilka affärer köper ni blommor i?
2) Har ni handlat hos Plantagen den senaste månaden?
3) Vad gillar ni Platagens personal?
4) Vad gillar ni Plantagens utbud?
5) Är ni medvetna om att Plantagen har en kampanj just nu?
osv osv

Då börjar man undra om vem som betalt denna "marknadsundersökning".

Det senaste har varit att vara med i en marknadsundersökning via epost och SMS och att man får betalt, 15 kr per gång. Jag gick med i en sådan från ett företag som hette PixCount och de är ganska seriösa. Affärsidén ska vara att ge företagen snabb information om vad allmänheten vill ha.

Man fick 30 kronor bara för att man gick med och så får man då 15 kronor per undersökning man är med i. Jag har varit med i två hittills och de har haft en fråga och sedan var det klart. Antar att jag inte var rätt målgrupp. Men 15 spänn fick man per gång.

Problemen är väl bara att
a) Man inte får ta ut några pengar förrän man skrapat ihop 90 kronor. Och hittils har det bara blivit 60 kronor. På 7 veckor.
b) Att pengarna kommer på en postgirolapp så de tar ut sin skyhöga avgift för att lösa in den. Ja,ja man kan visst skicka allt till välgörenhet istället.

Som egen företagare har jag börjat fundera på hur dessa betalningar ska redovisas. Jag menar, har de betalt social avgifter för dem? Och nån preliminärskatt har de antagligen inte dragit. Ska maila dem och fråga vid tillfälle.


Så snart jag gick med i PixCount hörde nästa marknadsundersökningsföretag av sig. Norstat hette dem och hade i stort sett samma betalningsregler. Deras första undersökning handlade om bilar. Jag har Volvo (och Golf, och Volvo igen) så jag fick en massa följdfrågor. Men när frågorna blev typ:
Är du medveten om att Volvo har en kampanj just nu?
Och, det som blev droppen:
Skriv in fem saker om varför Volvo originaldelar är bättre än piratdelar.

Då slutade jag att fylla i och skrev ett argt mail till dem och sa att det är inte jag som ska ha reklamen riktad till mig. Så var det aldrig meningen att det skulle fungera. Så några pengar blev det inte för mig där.

Idag kom frågeformulär 2 från Norstat.
Fråga 1: Har du modem eller bredband?
Fråga 2: Har du köpt färsk lax den senaste månaden.

Jag svarade "bredband" och "Nej". Men då var jag inte i rätt målgrupp så undersökningen avslutades. Men betalt fick jag förstås en då, det hade de ju lovat. EN KRONA! Tar ett tag innan man får ut nåt alls från Norstat antar jag. Och risken är väl stor att jag sagt upp mig där innan man fått ut nåt.

2 kommentarer:

  1. Jag antar att du talar om quickwise, man kan också få ut pengarna i prenumerationer på olika tidningar, presentkort på McDonalds, kontantkort till mobiltel. och annat.
    Inte så dumt faktiskt. Det varierar hur många undersökning du får svara på ibland är det massor

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Bra med lite kritik mot de som sköter de olika undersökningarna i landet. Jag tänkte passa på att kommentera ditt inlägg om Norstat´s undersökning. Jag är nämligen ansvarig för Norstat´s panel i Sverige. Om våra medlemmar enbart var med för ersättningen skulle detta inte vara seriöst för branschen då detta kan ge felaktiga resultat gentemot våra kunder och många av våra medlemmar skulle kunna anses som proffstyckare vilket heller inte är bra.

    Ersättningen kan anses som låg och de flesta erhåller kanske inte mer än upp till 50-150 kr på ett helt år. Det stämmer det du skrev om 1 kr i ersättning för att du inte passade in i målgruppen. Uppkopplingsfrågan är kopplad till att det antagligen kommer ett filmtest i undersökningen som gör att ingen med modem kan se filmen på grund av lång nedladdning. Vi på Norstat försöker hela tiden förbättra våra tjänster mot våra medlemmar och att höja ersättningen kan vara ett sätt.
    Vi har nyligen uppdaterat våra nordiska hemsidor och vår svenska panel växer hela tiden. Vi vill tro att vår panel anser Norstat som seriösa och en bra aktör på marknaden. Det får framtiden utvisa. Om ni undrar något är ni välkomna att kontakta mig. Min epostadress finns på hemsidan för Norstat.

    SvaraRadera

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...