07 april 2006

Den slumpartade glädjen av att åka tåg

Jag har det senaste året åkt 3 gånger fram och tillbaka till Stockholm från Linköping med tåg. Och jag förfasas av den totala slumpmässighet med vilken man får en bra plats eller inte.

Låt mig bara först nämna att jag älskar att det finns en tågförbindelse som tar mig till Stockholm på 1 timme och 35 minuter. Även under rusningstid. Man kan sitta och sova och slipper ju köra själv och allting. Det är väl mest mina besvärligheter att boka som jag hakat upp mig på.

Första resan var i oktober förra året. Anton, sambon och jag skulle åka till Stockholm. Vi bokade, som alltid, via Internet. Vi beställde två vuxna och fick då jätterabatt på barnbiljetten. Bara 20 kronor. Vi kryssade i att vi ville sitta vid ett bord så vi kunde underhålla Anton lite. Jag fick sitta då vid ett bord. Sambon fick däremot sitta vid ett helt annat bord. Och Anton, tja han fick ett tredje bord att hålla sig till. Inte helt lätt för honom som bara är fyra år. Vilket vi ju markerat i vår bokning och allt. Tycker de borde kolla sånt lite bättre. Både hem och ditresan hade vi fått dessa konstiga placeringar. Och det var inte det att det var så fullbokat att de bara hade dessa platser kvar, för på hemresan satt en dam bredvid mig som var lika förvånad som jag att hon inte fick sitta bredvid sin kompis. Hennes kompis var placerad bredvid min sambo. Vi fick byta plats med dem för att få det drägligt. Anton fick vi ha i knäet hela resan.

Andra resan har jag berättat om förut. Resan upp gick i det där nya tåget och vi satt vända mot varandra, fyra stycken, men inget bord fanns. Sämsta sittplatsen hittills. Detta var andra klass. Resan hem hade jag första klass, och där satt man ensam med ett bord och ett mycket krånglande Internet. De hade en bruksanvisning hur man skulle koppla in Internetet. Den satt på den uppfällda brickan framför mig. Jättesvår att läsa när man fällt ner brickan och lagt dit datorn.

Så vis av dessa erfarenheter så bokade jag min tredje resa med andra klass upp och första klass hem igen. Jag kryssade i "Plats vid bord" och för säkerhets skull också "pc-plats" för att kunna använda min dator. Detta val gjorde man bara en gång fast det var en tur och returresa jag bokade. Det var ont om platser och jag provade många olika klasstyper innan jag hittade en resa. När jag hämtade ut biljetterna stod inget platsnummer alls. Jag gick på tåget och frågade konduktören var det var tänkt att jag skulle sitta. Hon berättade att jag valt "2 klass, öppen". Detta visade sig innebära att den var billigare men man fick försöka låna nån ledig plast om det fanns. Borde man inte varnas för detta när man valt pc-plats och sånt? Jag gick på sista vagnen som det stod "obokat" på. Detta visade sig vara bästa platsen på någon av resorna. De hade bra avstånd mellan sätena som man kunde använda datorn och t.o.m. vägguttag. Dessutom, fanns det 20 lediga platser och vi var bara 3 stycken i hela vagnen.

Hemresan sedan i 1:a klass var även den en plats vunnen på lotteriet. Faste en nitlott. Denna gång fick jag en PC-plats. Däremot hade den inget vägguttag. När jag frågade konduktören sa hon att jag kanske kunde låna platsen bakom som hade uttag, fast bara till nån från Norrköping skulle ha den. Och 1:a klass där det ingår fritt Internet och allting, och så har de inte vägguttag till pc-platsen?

Jag sänder en länk till den här bloggen till SJ och ser om nån kan förklara detta lotteri för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...