09 april 2006

Mera siffror i Antons värld

Anton sysslar med siffror dagarna i ända. Pappa är oerhört stolt över hans kunnande men samtidigt lite rädd för att han ska tröttna på sånt här i framtiden nu när han börjat så tidigt. Han är trotts allt bara 4 och ett halvt år.

Han hittar fortfarande tresifferkombinationer överallt. 21,3 grader på den digitala inomhustermometern blir genast "213" för honom, vilket är bussens nummer hem till oss. Tidpunkten 7:09 på morgonen ser han att de har samma siffror som på pappas jobbarbil. Detta stämmer givetvis. Och en bil ropade han glatt när han såg den:
-"Titta pappa! 110! Min storlek."

Han kan läsa av vissa klockslag på både digital och vanlig urtavla om klockslagen är tillräckligt viktiga för honom. Som när Disney börjar på morgonen, när Trollz börjar på Nickelodeon eller när han ska ta på sig pyjamasen.

Han håller oftast koll på vilken veckodag det är också. Ibland har han fel mitt i veckan, men helgdagarna vet han alltid vilken som är vilken. Dessutom kan han varje dag vilket datum det är. Av nån anledning.

Rekordet togs i lördags när en granntant pratade om att hon sett honom när han var och klippte sig tre veckor tidigare.
-"Två, noll" sa Anton?
-"Vadå?" sa vi.
-"I almenackan! Det var två noll då."
Vi kollade detta och vist var det den 20:e han varit och klippt sig.

På det har han ett fantastiskt minne. Som i helgen när jag pratade om Mathias på pappas jobb. Han kunde då berätta att vi hälsat på honom, att vi fick låna en leksakstraktor att sitta på, vilken färg den hade, att han bjöd på glass och vilken smak Anton ville ha, men som han inte hade. Och detta skedde för 1 till 1,5 år sedan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...