10 april 2006

Ny världsordning i mitt liv.

Idag har jag påbörjat en provanställning på rationell It på Tornby i Linköping.

Många tankar far genom huvudet angående det. Den mest ihärdiga är förstås att med det så kommer Dataisol AB att gå i graven... åtminstone packas ner och sparas till en regnig dag. Sämre fallskärm kan man ju ha.

Nu är det ingen fast anställning jag fått. Snarare en provanställning till en provaanställning. I en månad kommer jag att vara varannan dag på mitt nya jobb och varannan på mitt gamla. Som gamla jobb räknas då det datakonsultjobb jag åtagit mig under vintern till Henrik Dahlgrens fondsäljarfirma i Stockholm. Jag kommer att sitta på mitt alldeles nyss införskaffade kontor och meka med det dataprogrammet.

Mitt kontor är annars nåt som går till Dataisols historia över onyttiga utgifter. Det kostar visserligen bara 750 kr + moms (=938 kr) i månaden. Men jag skrev kontraktet på den för en vecka sedan och kontraktet löper på 2 år. Och det kontoret ligger också på Tornby, bara ett par hundra meter från min nya arbetsplats. Snart kommer jag inte att behöva vara där värst mycket, jag kan ju sitta på nya jobbet istället.

Den dubbla provanställningen beror på att jag är här inhyrd via Poolia. De hyrde in en annan kille för två månader sedan, men han höll inte måttet. Därför är de lite misstänksamma på nya killar från Poolia. Jag har två veckor på mig att bevisa att jag kan få fortsätta hans 4-månaders inhyrning. Klarar jag dessa kan jag få bli anställd av företaget direkt.

Men de hackat VB6, vilket är mitt "modersmål" inom programmeringen, så jag är inte så nervös.

Rörisolerandet lämnade jag , åtminstone tills vidare, i fredags. Det blev ett kort varsel för min stackars kund. jag kunde ju inte gärna berätta i förväg om mitt jobbsökande för att inte skrämma bort kunderna. Så i torsdags kväll fick han veta att jag bara skulle återkomma en dag till i hans tjänst. han har lyckats fylla min plats, så jag är inte så orolig för honom längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jubileum sedan jag började jobba idag

Idag är det den 14 juni. Den 14 juni började jag att jobba. Slutade gymnasiet den fredagen 11 juni och for iväg med min granne, för hans enm...